Bevezetés a jógába: energiaáramlások, hőérzet és a vérkeringés

A jóga gyakorlásokon gyakran hangzik el az “áramlás” vagy az “energiaáramlás” kifejezés, ami – különösen eleinte – nehezen értelmezhető lehet a gyakorló számára. Ha nyugati, tudományos szemlélettel közelítünk az áramlások témája felé, akkor elmondható, hogy az áramlásoknak elsődleges létrehozója és közvetítője a vérkeringésünk. A gyenge vagy akár a felélénkülő vérkeringés pedig gyakran hideg vagy meleg hőérzet formájában tapasztalható meg.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy mivel tudjuk befolyásolni és serkenteni a vérkeringésünket, ezáltal felébresztve és csatornázva a az energiák áramlását.

Fontos azzal tisztában lenni, hogy bár a vérkeringésnek az elsődleges létrehozója a szív működése, ugyanakkor ha a szívverésünk jelentősen és tartósan fel kell, hogy gyorsuljon, akkor az egyfajta stressz-helyzetet jelent a szervezet számára, amit pedig egy jóga gyakorláson mindenképpen el szeretnénk kerülni.

Az ausztrál fizioterapeuta-kutató-jógi, Simon Borg-Olivier 12 olyan tényezőt ismertet ami befolyásolhatja a vérkeringésünk, azaz a kardiovaszkuláris működésünk:

  1. Szívverés, pulzus
  2. Izmok (tudatos) összehúzódása és elernyedése (muszkuloszkeletális hatások)
  3. Légzőszervi hatások
  4. Gravitációs hatások
  5. Pozíciós hatások
  6. Centripetális hatások
  7. Bandhák – ízületekhez tartozó ellentétes izomcsoportok együttes aktiválása
  8. Külső fizikai nyomások és behatások
  9. Külső hőmérsékleti hatások
  10. Széndioxid-koncentráció hatása
  11. Antigravitációs hatások (hajszálcsövesség)
  12. Mentális hatások (testterületek akaratlagos ellazítása figyelem irányítással)

Egy jóga gyakorlás remek lehetőséget kínálhat a fenti hatások megtapasztalására, megértésére, majd később akár a tudatos alkalmazásukra is.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.